Terrasseizoen 2021: samen op weg naar een duurzame zomer

Eind april zwaaide na een maandenlange lockdown de deuren van de Nederlandse horeca weer (gedeeltelijk) openen. Nu, ruim twee maanden later, lijkt het bijna weer vanzelfsprekend dat we op ons favoriete terras kunnen genieten van een drankje. De terrassen lopen vol en we kunnen het dan eindelijk zeggen: de horecazomer van 2021 is van start. Maar kan dat ook duurzaam?


Heropening terrassen
Het coronajaar heeft de horeca zwaar getroffen. Ruim zes maanden bleven de tafels en stoelen van de Nederlandse terrassen onbemand. Pas sinds 28 april mag er weer op de terrassen geserveerd worden. Stapsgewijs opent de Nederlandse horeca en de versoepelingen bieden steeds meer ruimte.  Een grote opluchting voor horecaondernemers in Nederland, maar tegelijkertijd klinken er ook zorgen. Verschillende brancheorganisaties rapporteren verontrustende cijfers over de huidige stand van zaken. Want de horeca herstelt, maar wel met grote uitdagingen. 

 

Het perspectief van de horeca in 2021 
Een jaar zoals deze, met eindeloze beperkingen en veranderingen, vraagt om creativiteit en vernieuwing. Volgens een sectorprognose van de Rabobank, zijn er vooralsnog weinig faillissementen in de horeca. Toch zijn de schulden hoog opgelopen. Op dit moment komen de schulden van de horecasector op bijna 1,3 miljard euro uit. Door de opgelopen schulden is het voor horecaondernemers lastig om te investeren, terwijl dat nu juist nodig is. 

Een gezonder verdienmodel is nu belangrijker dan ooit. De wereld verandert nu heel snel en dat biedt kansen. Want één ding helpt horecaondernemers absoluut en dat is: inspelen op veranderingen in consumentengedrag. Eerder dit jaar zagen we hoe horecaondernemers zich (succesvol) gingen focussen op thuiswerkers en afhaalmaaltijden. Maar misschien een nog wel belangrijkere (en blijvende) trend is dat steeds meer gasten waarde zijn gaan hechten aan eerlijke communicatie en duurzame initiatieven. Met duurzaamheid creëer je een nieuw onderscheidend vermogen waarmee je een groeiende doelgroep aanspreekt. Dat begint met stimulering van binnenuit, dus: omschakelen naar een duurzame onderneming.

 

Duurzaam de zomer in 
Wij staan klaar voor alle horeca ondernemers die dit jaar duurzamer willen gaan ondernemen. Sterker nog, wij helpen jou vandaag nog op weg naar een duurzame horecazaak. Onze producten, de rietjes en het bestek gemaakt van avocadopitten, zijn het meest duurzame alternatief voor plastic op de markt. Met de avocado rietjes verminder je je afval, CO2 uitstoot en de ecologische footprint van jouw onderneming in één klap. Wij voorzien rietjes in passende maten voor softdrinks, cocktails, longdrinks en smoothies. Leveren jullie ook maaltijden to-go? Wij verzorgen een klimaatneutraal alternatief voor het plastic bestek. Dat is goed voor de planeet, jouw imago én klanten zullen er ook blij mee zijn! 


Dus wil jij je horecaonderneming in 2021 nog laten groeien? Dan is groen ondernemen hét ultieme onderscheidend vermogen. Laten we samen gaan voor een duurzame zomer!